Het artikel wat wij schreven voor Recreatief Totaal. Leest u mee?
Verhalen zijn belangrijk. Steeds vaker wordt storytelling als een inspirerende communicatietechniek gebruikt. Én dit doen we eigenlijk al sinds we in verhalen kunnen communiceren. In iedere cultuur vertelt men verhalen. Het is zelfs één van de eerste dingen die we leren als kind. Het spelen en beleven van verhalen.
Verhalen kunnen generaties lang meegaan. We vertellen verhalen om elkaar te amuseren of te ontspannen. Maar ook om informatie te delen, te vertellen wie we zijn en wat ons drijft. Het is een sterke manier van communiceren.
Bij storytelling binnen verkoop focus je niet alleen op de harde informatie. Je verkoopt de beleving, het gevoel of de ervaring, iets authentieks. Ook de consument is tegenwoordig vooral op zoek naar authentieke belevingen. Iets wat hen blij maakt en waar ze in geloven. Recreatie bedrijven spelen hier in hun marketing steeds succesvoller op in.
Dit kan ook breder worden getrokken naar de verkoop en aankoop van recreatiebedrijven.
Verkopers zijn niet altijd opzoek naar de koper met het meeste geld, het concern of de keten. We zien ook dat het verhaal wat de koper(s) op de locatie willen gaan vertellen doorgaans van groot en soms doorslaggevend belang is. Welke taal spreken ze? Wat drijft hen. Welke beleving hebben ze voor ogen? De koper moet een gunfactor weten te bemachtigen. Maar andersom geldt dit net zo goed. Ook vanuit het perspectief van de koper speelt het verhaal van het bedrijf dat wordt aangekocht een belangrijke rol omdat hij daar op voort borduurt. Ook zijn koper en verkopen nog lang in contact na een bedrijfsoverdracht. ‘Het verhaal’ van beide kanten moet dus kloppen.
In verkoopprocessen is het verhaal van beide kanten dus evengoed van belang, naast alle financiële en juridische aspecten.
Een verhaal heeft een goede verteller nodig, maar er moet ook goed geluisterd worden om te achterhalen wat het verhaal is. Wat is uw verhaal? Ik luister graag.